boosquibbles.
aku,kau dan muzikal #1.. episode3
Saturday, June 18, 2011 ? 0 squibbles

        Bab 3` syabiq iskandar mazlan
‘Hah,Aied dah lama ke menunggu ? maaf saya terlewat.’ Cikgu Hairul yang sungguh merendahkan  dirinya  kepada  Aied  menyebabkan  Aied membisu  seribu kata. Tetapi dengan berat hati Aied bersuara juga bagi menjawab pertanyaan cikgu Hairul ‘eh? Tidak mengapalha cikgu,ada hal apa yang cikgu hendak bincang dengan saya?’ seraya Aied menyimpan rasa bersalah nya.

Selepas selesai makan dan sembahyang,Faiz menuruni anak tangga dengan laju ada kalanya dia terlompat-lompat, dia terus melabuhkan punggunya di atas kusyen sambil memicit butang nombor sembilan pada alat kwalan jauh .. kami tak besar dan kami tak kuat bila berkerjasama semua jadi mudah.... kedengaran lagu rancangan kegemarannya sampai ke luar rumah, jika ad seseorang melintasi dihadapan rumah nya pasti tembelang nya pecah lalu dia memperlahankannya  pada kadar minimum.

‘Assalammualikum...!’ Aied memberi salam di ambang pintu sambil matanya terkebil-kebil ,melihat gelagat En.Mazlan yang tertidur di meja makan. ‘papa? Papa? Bagun kenpa papa tidur di sini?’ Aied mengejutkan ayahnya . En.Mazlan membuka mata nya ,kelihatan penat agaknya kerana matanya berwarna merah seperti  naga yang kelaparan, mana taknya dia tertidur sampai boleh jadi peta Malaysia diatas meja makan itu.’Lambat kamu balik? Kamu melencong ke tempat lain ke? Papa tunggu kamu sampai tertidur !’ sambil bercekak pinggang En.Mazlan bertubi-tubi  menyoal kepada  Aied.  Seraya Aied hanya menjawab sepatah dek takutkan ayah nya mengamuk lagi ‘saya jumpa cikgu,tapi cikgu tu yang lambat. Hmm.. papa Aied naik atas tukar baju dulu  ya..’ Aied berlari-lari anak menaiki tangga rumahnya, hatinya gembira, berbunga bagai kan seperti bidadari mahu turun lalu menemaninya  kerana dia teringat kembali apa yang dibincangkan dengan cikgu Hairul tadi.

Tiba-tiba...

papa !!! kenapa pintu bilik air ni berkunci?’ Aied menjerit bagai orang gila sambil tangannya berusha menolak-nolak tombol pintu bilik airnya.Dari bawah En.Mazlan mendengar jeritan itu lalu membiarkan ia nya sayup, itu tak lain tak bukan kerja Abiq lah tu, En.Mazlan tertawa kecil melihat perangai anak bujangnya  yang tak padan pada umurnya. ‘kerriiikk...’ tombol pintu bilik air itu dibuka dari dalam lalu. ‘gedebangg!!!’ satu nangka busuk jatuh sambil mencium lantai bilik air, eww. Aied bangun lalu menatap wajah yang berada di hadapanya yang tersenggih bagai kerang busuk!  Diperhatinya dari atas sampai bawah dengan muka masam mencuka, ‘ABIQ? Sejak bila pula dia sampai ni?’ Aied mengomel sendirian. ‘Hello my bro.. sakit tak jatuh tadi? Sorry lah abang tak segaja tadi terkunci pintu  selepas abang mandi.’ Abiq beria-ia memereksa kalau-kalau badan  Aied luka.  ‘Eh ingat dah tidak reti cakap melayu tadi!.’ balas Aied sambil menjeling bagai menerobos ke tulang rusuk Abiq.

Syahied Iskandar Bin Mazlan, entah mengapa nama itu yang bermain di benak fikirannya semenjak mereka selesai makan tadi.Abiq menerpa katilnya macam orang tidak pernah jumpa katil, dia mengeluh memikirkan adik kembarnya,mengapa dia benci sangat pada aku? Dia menyoal dirinya sendiri. Abiq bangun lalu duduk di birai katil sambil tergengam tangannya seutas rantai  keychin berbentuk kunci. Dia teringat kembali kisah silamnya 4 tahun lalu bersama Aied...

Kisah nya bermula...

‘Aied, Abiq..’ mereka terdengar suara papa memanggil mereka, lalu mereka berlari menuju pemilik suara tersebut.Mereka mendengar setiap pertuturan yang terkeluar dari mulut En.Mazlan ‘papa ada hadiah untuk kamu berdua walaupun hadiah papa kecil tetapi papa mahu Abiq dan Aied terimanya seikhlas hati dan hargainya.’ Mereka mengangguk laju menandakan persetujuan antara mereka. Keychin berbentuk kunci berwarna perak  telah tergengam di tangan Abiq manakala keychin berbentuk mangga kaca  berwarna biru tergengam di tangan Aied , ini simbolik bagi mereka adik beradik tiada kunci tiadalah mangga , maka sejak pada hari itu mereka memakainya dan menjaga rantai keychin itu ibarat nyawanya.

Sehingga lha pada suatu hari mereka terganggu oleh pentengkaraan kedua ibu bapa mereka, al maklum la berkahwin dengan wanita mat salleh memang banyak perselisihan faham .Pentengkaraan tersebut disaksikan oleh Abiq dan adiknya ibarat sedang menonton tayangan filem pula. Disebalik pintu bilik , mereka jelas mendengar dan melihat pentengkaraan yang dasyhat itu,Aied tidak mampu lagi menanggug lalu dia menagis sambil menutup telinga.Abiq sebagai seorang abang yang bertanggugjawab dan tidak mahu perkara itu disedari oleh ibu bapa mereka, Abiq telah menarik Aied hingga jatuh ke katil supaya dia berhenti menangis, kelakuan yang tidak segaja itu telah menyebabakan rantai kesayangan Aied putus dari lehernya, hingga jatuh berkecai di lantai. ‘Apa yang berlaku ni Abiq!!?’ suara garau menyentak Abiq seketika di  amabang pintu terlihat muka ayahnya bagai harimau jadian yang kelaparan.

Setelah setahun perkara itu berlaku, Aied tetap menyimpan dendam terhadap abangnya disebabakan memecahkan rantai kesayangannya dengan tidak sengaja.kedua ibu bapa mereka masih lagi dalam delima penceraiaan, bagi menuntut hak penjagaan anak.Mahkamah hanya memberi mereka menjaga seorang daripadanya, isteri En.Mazlan memilih Abiq bagi menjaga dan membawanya ke Amerika Syarikat, sejak hari itu mereka dipisahkan oleh ibu bapa sendiriAbiq berat hati untuk melangkah keluar dari rumah itu.Puas dia meminta maaf kepada Aied sebelum dia beredar tetapi Aied masih tidak dapat memaafkan nya.Ego betul Aied ni hal kecil pun hendak memperbesarkan.’selamat jalan papa...... Aied ..’ 

tokk..tokk..’ pintu bilik Abiq diketuk lalu menyedarkannya dari lamunan silamnya, ‘Abiq papa nak tanya Abiq sesuatu ni harap Abiq dapat berterus terang dengan papa yaa..’ soal En.Mazlan kepada Abiq membuat kan Abiq terdiam dan terfikir sejenak, aku ada buat salah ke??...

Bersambung......

Labels:





Older Post | Newer Post